messor-agrár kft.

Bemutatkozás

Horváth László

cégalapító


Azóta foglalkozom szakértői szinten agrárkár-enyhítéssel, amióta 2007-től hazánkban bevezetésre került ez a támogatási forma. Kezdetben a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) jogcím-felelőseként működtem közre a hatósági eljárások lebonyolítását biztosító folyamatok kialakításában, majd 2012-ben felkértek a kárenyhítési rendszer modernizálását célzó „Komplex mezőgazdasági kockázatkezelési rendszer (MKR) EKOP 1.1.12.” elnevezésű, 1.25 milliárd forint összértékű informatikai fejlesztési projekt szakmai vezetésére. Feladatom a 7 tagú konzorcium szakmai irányítása mellett az agrárkár-enyhítési szerv szakrendszereinek kialakítása és az eljárások megtervezése volt. Szeretném azt gondolni, hogy a projekt eredményes lebonyolításában nekem is szerepem volt, amit eddigi legnagyobb szakmai sikeremnek tekintek. 2013-tól a közelmúltig az MVH, majd a Magyar Államkincstár szervezetén belül a Kárenyhítési és Nemzeti Támogatások Osztályának osztályvezetőjeként tevékenykedtem, így számos nemzeti forrásból finanszírozott támogatási intézkedés lebonyolítása mellett fő profilom mindvégig az agrárkár-enyhítési rendszer maradt. 

A tanácsadási szolgáltatás elindításához az a felismerés vezetett, hogy hiába a jól átgondolt támogatási konstrukció, a megfelelően kialakított szabályozási háttér, a professzionálisan megtervezett és kivitelezett informatikai támogatás, ha a folyamat végén a gazdálkodók, – akikért az egész rendszer működik – nem részesülnek széles körben az intézkedés hozadékából, és csak kevesen veszik igénybe a jogosan járó kárenyhítő juttatást.

Az okokat vizsgálva be kell látni: a kárenyhítési rendszer bonyolult. 

Nem öncélúan bonyolult, hanem azért az, mert ilyen összetett szabályozás szükséges ahhoz, hogy hosszú távon tervezhetően, igazságosan, és finanszírozhatóan működhessen az intézkedés. Erre az összetettségre van szükség ahhoz, hogy viszonylag kis apparátussal, magas fokú automatizáltság mellett mind a gazdálkodók, mind az eljáró hatóságok erőforrásait hatékonyan kezelve működni tudjon a rendszer. 

Ez a bonyolultság azonban azt is magával hozta, hogy a kockázatközösség tagjainak széles köre akkor sem veszi igénybe a kárenyhtő juttatást, amikor arra lehetősége nyílna.

Ahhoz, hogy a kárenyhítési rendszer nyújtotta előnyökkel a kockázatközösség tagjai élni tudjanak elengedhetetlen, hogy a meglehetősen összetett, egymásra épülő eljárási folyamatokkal tisztában legyenek, vagy olyan szakember segítségét vehessék igénybe, aki képes felelősen felvállalni ezeknek az ügyeknek a lebonyolítását. Tapasztalatom szerint ezt a speciális területet csak kevesen ismerik olyan alapossággal, hogy a hozzájuk fordulóknak szekértői segítséget nyújthassanak.

 Mindezek a körülmények késztettek arra az elhatározásra, hogy sok év után profilt váltsak és a hatósági szerepkört magam mögött hagyva szakértő tanácsadó szolgáltatást nyújtsak azoknak a gazdálkodóknak, akik megtisztelnek bizalmukkal és hozzám, illetve vállalkozásomhoz fordulnak segítségért.